söndag 12 oktober 2014

N Y B A K A T

 
 
 
 


 
 
 

 
 
 
 
 
B U L L B A K A R D A G
 
 
Det har varit en sådan dag idag
 
det passade bra med tanke på vädret
 
regnet har öst ned hela dagen
 
då känns det ganska mysigt att få stanna inomhus och baka
 
Liten har tränat på att göra bullknutar
 
lite knixigt var det
 
men
 
 vad goa dom blev , kanelbullarna...
 
varma med ett glas kall mjölk till
 
smakade underbart !
 
 
*
 
fortsatt mysig kväll fina ni
 
___________
 
 
k r a m
 
 
här kommer receptet
 
 
K A N E L B U L L A R
 
150 g Smör
 
5 dl Mjölk
 
1 paket jäst
 
1 dl vit sirap
 
1/2 tsk Salt
 
2 tsk stött Kardemumma
 
1,4 liter Vetemjöl
 
fyllning : 150 g Smör .. 1 dl socker .. 2 tsk Kanel
 
till pensling : 1 ägg .. pärlsocker
 
 
____
 
 
Värm mjölken till 37 grader fingervarmt
 
smula ner Jästen
 
klicka i  smöret
 
blanda i Kardemumma , Saltet , Sirap
 
Tillsätt Mjölet
 
arbeta kraftigt 5 min i maskin eller 10 min för hand
 
tills degen känns smidig
 
låt degen jäsa i 30 min under bakduk
 
arbeta ner degen m maskin eller förhand
 
dela degen i två delar
 
kavla ut till fyrkant och bred på smör , socker och kanel
 
vik ihop och skär sedan till remsor
 
forma till knutar
 
låt jäsa under bakduk i 40 min
 
pensla m ett Ägg & pärlsockra
 
Grädda i 225 grader i 5-10 min mitt i ugnen till bullarna fått fin färg
 
 
sedan är det bara att njuta av de varma bullarna
 
 
_________
 
 
*
 
 



4 kommentarer:

  1. Trevlig blogg som man blir inspirerad av!

    SvaraRadera
  2. Men så glad jag blir :-) Tack snälla du .
    Kram Cici

    SvaraRadera
  3. I love your buns. Like to taste them!

    SvaraRadera
  4. Thank you ! I send one for you.... :=)
    / Cici

    SvaraRadera